Budowa męskiej marynarki

Męska marynarka to synonim elegancji i dobrego gustu. Ten element garderoby jest nieodłączną częścią szykownego garnituru, stroju wieczorowego oraz stroju biznesowego – coraz częściej stanowi również gustowny dodatek do stylizacji codziennych. Dobrze dopasowana marynarka potrafi sprawić, że każdy mężczyzna doskonale wygląda i budzi prawdziwy szacunek wśród współpracowników, kontrahentów, przyjaciół oraz u płci przeciwnej. Dobranie odpowiedniego modelu i fasonu nie jest z pewnością zadaniem łatwym – w idealnym dobraniu marynarki może jednak pomóc wiedza o jej budowie. Poszczególne elementy znacząco wpływają bowiem nie tylko na sam wygląd, ale również na charakter tego typu stroju. Jakie sekrety skrywa męska marynarka i które jej części warto lepiej poznać?

Budowa marynarki Modini

Klapy w męskiej marynarce

Jednym z elementów charakterystycznych dla marynarki są klapy. W praktyce wyróżniamy trzy główne ich typy:

  • klapy otwarte (notch lapel),
  • klapy zamknięte (peak lapel) oraz
  • klapy szalowe, nazywane także kołnierzem szalowym (shawl collar).

Wbrew pozorom, rodzaj klap nie jest mało istotnym szczegółem – to właśnie one w dużej mierze odpowiadają za charakter całej marynarki oraz pozwalają dopasować ubiór idealnie do sylwetki.

Klapy otwarte

Klapy otwarte są najbardziej rozpowszechnionym i bardzo lubianym typem – ich charakterystyczną cechą jest nieduże, trójkątne wycięcie na wysokości wiązania krawata. W wariancie otwartym ma ono dość szeroki kąt – od 75 do 90 stopni. To zdecydowanie najbardziej uniwersalny fason, nadający się zarówno na wieczorne wyjścia, jak i do pracy. Pod względem dopasowania do sylwetki, tego typu klapy najlepiej wyglądają u mężczyzn szczupłych, ale ogólnie nadają się do noszenia przez panów o praktycznie każdej posturze.

Klapy zamknięte

Klapa zamknięta nazywana bywa także klapą „w szpic” lub klapą frakową – ostatnia nazwa jasno wskazuje jej pochodzenie. Wywodząca się od fraka klapa jest zdecydowanie bardziej oficjalna od otwartej i jest często spotykana w marynarkach dwurzędowych. Nie znajdziemy tutaj szerokiego wycięcia, a charakterystyczną cechą jest w tym wypadku szeroki szpic skierowany lekko ku górze. Marynarki z klapami zamkniętymi doskonale nadają się na formalne spotkania lub biznesowe kolacje. Ten krój dość mocno wydłuża sylwetkę i optycznie wyszczupla, przez co najlepiej wyglądają na panach o słusznej budowie ciała.

Klapy szalowe

Klapa szalowa jest typowa dla smokingów oraz niektórych fraków. Ten typ wielu panów zachwyca swoim zaokrąglonym kształtem. Ich nazwa pochodzi właśnie od ich charakterystycznej, przypominającej szal formy. Doskonale wyglądają w marynarkach noszonych w czasie uroczystych okazji, ślubów czy wykwintnych bankietów. Zasadniczo ten typ klapy nosić mogą panowie o każdym typie sylwetki, ale najmniej efektownie wyglądają na tęższych mężczyznach.

Kozerka

Mówiąc o klapach, nie można nie wspomnieć również o kozerce. Jest to miejsce, w którym kołnierz marynarki łączy się z klapami. W zależności od ich kształtu kozerka miewa różne kształty – we wspomnianych wcześniej klapach typu otwartego, klapa i kołnierz tworzą pomiędzy sobą kąt około 75-90 stopni. Kozerka w klapach frakowych jest nieco inna z racji unoszących się w górę, ostrych wyłogów, a w kołnierzu szalowym takiego elementu nie znajdziemy wcale.

Brustasza i butonierka

Niewielka kieszonka na piersi jest bardzo ważnym elementem męskiej marynarki. Nie do końca wiadomo czemu, ale przez bardzo długi okres, w Polsce nagminnie mylono brustaszę z butonierką lub poszetką, używając tych nazw wymiennie. To oczywiście poważny błąd – właściwa nazwa dla umieszczonej na piersi kieszonki to właśnie brustasza, w którą można włożyć poszetkę, czyli ozdobną chusteczkę i nie ma absolutnie nic wspólnego z butonierką. Brustasze mogą mieć różne kształty – najczęściej spotykana jest kieszonka cięta, z prostą krawędzią. Marynarki o kroju włoskim posiadają brustasze o charakterystycznym kształcie łódeczki, które nazywane są fachowo barchetta. Można również spotkać brustasze nakładane, które swoją formą przypominają nieco piersiowe kieszenie koszul.

Czym jednak jest wspomniana wcześniej butonierka? To nic innego jak rozcięcie w klapie marynarki, które dawniej miało zastosowanie praktycznie, ale z czasem stało się jedynie elementem estetycznym. Nazwa tego elementu wywodzi się od francuskiego słowa bouton, oznaczającego guzik, gdyż dawniej marynarkę zapinano także pod szyją. Wraz z ewolucją garderoby, guzik do tego służący zniknął, ale sama dziurka pozostała i zaczęła służyć jako miejsce do wsunięcia łodygi ozdobnego kwiatu. W Polsce nigdy nie była to praktyka powszechna, chociaż w czasach dwudziestolecia międzywojennego można było spotkać na ulicach panów, którzy na wzór angielskich gentlemanów nosili w klapie róże lub goździki. Dzisiaj najczęściej taki dodatek spotkać można już tylko w czasie ważnych uroczystości – w czasie ceremonii ślubnych lub pogrzebowych.

Szlice

Szlicami nazwane zostały rozcięcia z tyłu marynarki. Tego typu „rozporek” wywodzi się z czasów, gdy gentlemani w eleganckich strojach poruszali się konno. Pojedyncze rozcięcie było właśnie typowe dla strojów jeździeckich, umożliwiając wygodne siadanie w siodle, bez gniecenia i deformowania stroju. Współczesne marynarki, pod względem ilości rozcięć można podzielić na trzy kategorie – bezszlicowe (ventless), wyposażone w jeden (single vented) lub dwa szlice (side vented). Pojedyncze rozcięcie jest najbardziej charakterystyczne dla nowoczesnych, sportowych marynarek, podwójne szlice znajdziemy w dziennych garniturach, a fason bez tego typu dodatków jest typowy dla modeli wieczorowych i smokingów. Miłośnicy stylu angielskiego zwykle wybierają marynarki typu side vented, a fani włoskiego krawiectwa zdecydowanie wolą modele single vented.   

  

Guziki

Marynarki męskie podzielić można na jedno- i dwurzędowe. „Jednorzędówki” są bardziej popularne, ale marynarki z dwoma rzędami guzików zaczynają przeżywać renesans. Najczęściej spotykanym rodzajem jest zapięcie jednorzędowe na dwa guziki – wynika to z faktu, że jest to rozwiązanie najbardziej uniwersalne, dobrze wyglądające i szykowne. Ogólny wygląd takiej marynarki zależy w znacznym stopniu właśnie od umieszczenia guzików, gdyż zbyt niskie lub zbyt wysokie położenie może sprawiać, że poły garnituru niezbyt estetycznie układają się na ciele. Czasami spotkać można marynarki z jednym tylko guzikiem, co jest bezpośrednim zapożyczeniem od smokingu. To zdecydowanie bardziej formalny krój, który sprawdza się doskonale w kostiumach noszonych na spotkaniach biznesowych czy firmowych bankietach. Tego typu marynarki nie nadają się zbytnio do noszenia na co dzień. Najrzadziej spotykane są marynarki z trzema guzikami – jeżeli jednak ktoś obdarzony został bardzo wysokim wzrostem i szczupłą sylwetką, takie rozwiązanie może być idealne. Pewną ciekawostką jest również tak zwane zapięcie na „dwa i pół guzika”. Jest to fason typowy dla krawców włoskich – w trójguzikowej marynarce klapy zaprasowuje się tak, aby górny guzik ukryć, a przynależną do niego dziurkę ozdobnie wyeksponować. Takie marynarki zapina się jedynie na guzik środkowy.

W marynarkach dwurzędowych do czynienia mamy z czterema lub sześcioma guzikami, z których do zapinania służy zaledwie część z nich. Marynarki tego typu opisuje się numerami oznaczającymi układ guzików – na przykład 2x6, 2x4 czy 1x6. Druga liczba oznacza całkowitą liczbę guzików w obu rzędach, podczas gdy pierwszą wyraża się sumę guzików, które można zapiąć. Przykładowo, kupując marynarkę dwurzędową w układzie 2x6, wiemy, że na jej froncie znajduje się aż sześć guzików, ale do zapinania służą zaledwie dwa z nich.

Guziki spotkamy również przy rękawach – najpopularniejszym i chyba najbardziej eleganckim rozwiązaniem jest stosowanie czterech lub pięciu guzików. W niektórych marynarkach mają one znaczenie zarówno ozdobne, jak i funkcjonalne, ale spotyka się również modele, w których guziki na rękawach pełnią jedynie funkcję ozdobną. W zależności od zamysłu producenta guziki mogą być ustawione obok siebie lub zachodzić na siebie krawędziami, tworząc zwarty, oryginalny wzór.

Kieszenie

Oprócz umieszczonej na piersi brustaszy, marynarki posiadają także kieszenie na biodrach. Mogłoby się wydawać, że kształt i forma samych kieszeni nie jest szczególnie ważna, ale to tylko pozory – to jeden z ważnych elementów nadających marynarce określonego charakteru. Najczęściej spotykanym rodzajem jest kieszeń cięta, prosta z patką, czyli ozdobną klapką zakrywająca jej wlot. To zdecydowanie najbardziej uniwersalne, a jednocześnie najbardziej formalne rozwiązanie. Cięta kieszeń prosta, ale umieszczona pod skosem wywodzi się ze strojów jeździeckich – takie ułożenie ułatwiało dostęp do kieszeni, gdy gentleman siedział w siodle. Taki fason sprawia, że marynarka jest nieco mniej oficjalna. W nowoczesnych, sportowych modelach spotkać można również kieszenie nakładane – w nich raczej nie stosuje się ozdobnych patek, a ich charakter jest najbardziej swobodny.

      

W niektórych marynarkach spotkać można małą kieszonkę umieszczoną na prawym biodrze – to tak zwana „biletówka”. Dawniej służyła ona do przechowywania biletów kolejowych, a dzisiaj ma już raczej tylko znaczenie ozdobne.

Pozostałe detale

Marynarki męskie mogą również wyróżniać się charakterystycznymi akcentami – w niektórych modelach stosuje się na przykład kontrastowe wypustki kieszeni, nazywane pasplami lub ozdobne stebnowania. Współczesne marynarki mogą wyróżniać się oryginalnymi szczegółami, które odróżniają je od modeli klasycznych i sprawiają, że ten typ ubioru wciąż ewoluuje i unowocześnia. Warto pamiętać, że marynarka jest i najpewniej zawsze będzie eleganckim elementem garderoby – warto zatem zwrócić uwagę na dobre dopasowanie nie tylko do swoich indywidualnych gustów, ale również sylwetki oraz okoliczności, w których mamy zamiar daną marynarkę nosić.

  

Czy znajomość wszystkich tych elementów jest koniecznością i czy elegancki mężczyzna nie może się bez nich obejść przy wyborze i użytkowaniu eleganckiej odzieży? Można oczywiście wybrać marynarkę metodą prób i błędów lub kierując się jedynie gustem, ale odrobina fachowej wiedzy z pewnością nie zaszkodzi. Dotyczy to głównie panów, którzy obracają się w poważnym, wysmakowanym towarzystwie – znajomość budowy marynarki pomoże uniknąć gafy przed koneserami oraz idealnie ubrać się na każdą okoliczność.


Nasz sklep korzysta z plików cookie ("ciasteczek"). Możesz je wyłączyć w ustawieniach przeglądarki. Polityka sklepu odnośnie "ciasteczek" znajduje się tutaj.